Τα social media έχουν αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο επικοινωνούμε, αλλά έχουν επηρεάσει σε μεγάλο βαθμό και άλλους τομείς της ζωής μας, όπως για παράδειγμα η αναζήτηση εργασίας. Πριν από αρκετά χρόνια, οι άνθρωποι εξαρτόνταν από τα συνηθισμένα μέσα αναζήτησης εργασίας, όπως οι αγγελίες εργασίας, οι προσωπικές συναντήσεις με εργοδότες και οι αγγελίες μέσω γνωστών από τον κοινωνικό τους περίγυρο.
Σήμερα οι πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης σε μεγάλο βαθμό συμβάλλουν καθοριστικά στην εύρεση εργασίας και έχουν αναπτύξει μια νέα δυναμική για τη σύνδεση των υποψηφίων με την αγορά εργασίας.
Η αναζήτηση εργασίας μέσω των social media εξαρτάται κυρίως από το επαγγελματικό προφίλ. Πολλές πλατφόρμες, όπως είναι και η δημοφιλής πλατφόρμα του LinkedIn και το about.me, παρέχουν τη δυνατότητα δημιουργίας ενός προφίλ το οποίο αναδεικνύει τις επαγγελματικές δεξιότητες και την εργασιακή εμπειρία του υποψηφίου. Όπως είχαμε τονίσει όμως και σε προηγούμενο άρθρο, δεν είναι απαραίτητο κάποιος να έχει εργασιακή εμπειρία προκειμένου να δημιουργήσει ένα προφίλ στο LinkedIn. Κάποιος μπορεί να δημιουργήσει προφίλ ακόμα και αν είναι σπουδαστής ή φοιτητής. Οι εργοδότες μπορούν να αναζητήσουν υποψηφίους και να επικοινωνήσουν με αυτούς οι οποίοι ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις τους.
Το προφίλ στα social media μπορεί να λειτουργήσει ως βιογραφικό σημείωμα και να προσφέρει στους εργοδότες μια πλήρη εικόνα του υποψηφίου, επιτρέποντάς τους να κρίνουν την καταλληλόλητά του για μια θέση εργασίας.
Τα social media προσφέρουν τη δυνατότητα δικτύωσης με επαγγελματίες από διάφορους τομείς. Οι ομάδες και οι κοινότητες που σχηματίζονται σε πλατφόρμες, όπως το LinkedIn, το Twitter και το Facebook (καθώς και η ανοιχτή ομάδα αγγελιών του skywalker.gr με τον τίτλο: #skywalkermetaontheroad), δημιουργούν ευκαιρίες για εργασία. Οι υποψήφιοι μπορούν να αξιοποιήσουν αυτά τα δίκτυα για να ενισχύσουν την παρουσία τους στην αγορά εργασίας, να ενημερωθούν για θέσεις εργασίας και να δημιουργήσουν επαγγελματικές «συνδέσεις» οι οποίες μπορούν να οδηγήσουν σε μελλοντικές ευκαιρίες απασχόλησης.
Είναι σημαντικό να αναφερθούν και κάποια μειονεκτήματα τα οποία συνδέονται με τη χρήση των social media στην αναζήτηση εργασίας. Οι εργοδότες μπορούν να αξιολογήσουν τους υποψηφίους με βάση το προφίλ τους, τη φωτογραφία τους και τις δημοσιεύσεις τους στα κοινωνικά δίκτυα: Aυτό μπορεί να οδηγήσει σε διακρίσεις εις βάρος υποψηφίων και άστοχες επιλογές των εργοδοτών. Επιπλέον, η έντονη παρουσία στα social media μπορεί να αποκαλύψει προσωπικές πληροφορίες οι οποίες δεν είναι σχετικές με το επαγγελματικό προφίλ ενός υποψηφίου, γεγονός που ενδέχεται να έχει αρνητικές επιπτώσεις στην αξιολόγηση του υποψηφίου από μελλοντικούς εργοδότες.
Για να συνοψίσουμε, τα social media έχουν αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο οι υποψήφιοι αναζητούν εργασία. Παρέχουν μια πλατφόρμα για τη δημιουργία επαγγελματικού προφίλ, τη δικτύωση με επαγγελματίες και την αναζήτηση θέσεων εργασίας. Θα χρειαστεί ωστόσο να είμαστε προσεκτικοί με τις πληροφορίες τις οποίες αποκαλύπτουμε στα social media και να λαμβάνουμε υπόψη τις πιθανές αρνητικές επιπτώσεις. Με τη σωστή χρήση και τη σωστή παρουσίαση του εαυτού μας, τα social media μπορούν να αποτελέσουν ένα πολύτιμο εργαλείο στην αναζήτηση εργασίας και την επαγγελματική ανάπτυξη.
Ανδρέας Πετρόπουλος
Στέλεχος Ενημέρωσης & Υποστήριξης, skywalker.gr – Εργασία στην Ελλάδα